Apothekers aan het woord

Gerrit Jan Dannijs en Anja Becht, eigenaar van 4 apotheken en 3 uitdeelposten in Kennemerland en de Zaanstreek

“Wij werken al sinds 2000 met Pharmasupport, die de hele logistiek intern voor ons verzorgt. Voorheen kostte het ons veel tijd en energie om in alle apotheken een maximaal rendement te behalen en voor de assistentes een uniforme werkwijze te ontwikkelen. Ook de groothandel biedt intussen online tools, die een goed rendement opleveren. Maar met Pharmasupport behalen wij toch een hoger rendement, doordat hij echt slim met het assortiment omgaat. Wij kunnen ons nu meer focussen op Farmaceutische Patiëntenzorg. Wij hebben de afgelopen jaren onze apotheken omgebouwd tot mooie gezondheidscentra. En we willen steeds voorop blijven lopen met ontwikkelingen, zoals smartfillen, track & trace en een smart afhaalsysteem, waardoor de wachttijden nog verder zijn teruggelopen.
De ondersteuning van Pharmasupport rendeert zo goed, dat we ook echt kunnen blijven investeren in onze ondernemingen.”


Jan Willem Ruskamp, eigenaar van de Anjer Apotheek in Zevenaar

“Mijn interesse ligt nu eenmaal meer bij medicatie reviews en contact met artsen en klanten. Routinematige dingen leg ik bij anderen neer. Daar huur ik specialisten voor in. Met Pharmasupport heb ik het logistieke proces in mijn apotheek onder controle.
De Water werkt gestructureerd en let goed op, zo krijg ik minder afkeuringen. Het assortiment in mijn AIS waaruit de assistentes kunnen kiezen blijft beperkt, waardoor ze minder fouten maken. Ook belangrijk, ik heb de hoogste bruto-winst in mijn regio!
De hele logistiek automatiseren werkt volgens mij niet. Heb dat wel even overwogen, maar mijn assistentes wilden daar niets van weten. Pharmasupport geeft hun nu duidelijkheid en zekerheid. Ik heb een logistiek assistente; zij kan met hem lezen en schrijven. De samenwerking tussen die twee is erg goed. Ik hoef alleen het overzicht te houden, ik weet dat het overall klopt, weet hoe het proces werkt.
En ten slotte, ook de conversie naar Pharmacom is met Pharmasupport vlekkeloos verlopen.”


Louis de Wiljes, eigenaar van Apotheek ’t Gouden Hert in Utrecht en De Wiljes Gooise Apotheek in Bussum

“De servicegraad is omhoog gegaan en er wordt nu veel netter en uniform gewerkt. De marge is ook gestegen. Voordat de Water hier kwam puilden de kasten uit, nu zijn ze netjes ingericht en heb ik een veel lagere voorraad. Pharmasupport gaat heel gedisciplineerd en consequent te werk. Mandaatafspraken van de groothandel worden optimaal en volledig uitgevoerd. We bestellen efficiënt. Dat kregen we als compliment van de groothandel. Mijn accountant houdt een benchmark bij: hij ziet dat in onze apotheken de “weglek” erg laag is. Zelf heb je dat niet zo in de gaten als je niet de juiste informatie hebt. Dus ook dat zit goed!
In onze apotheek is er meer rust, zowel bij mijn assistenten als mijn klanten. Mijn klanten weten dat ze hun spullen altijd kunnen krijgen.”


Guy van Puijenbroek, beherend apotheker in Bussum

“Een paar jaar geleden zijn we geswitcht van groothandel naar Pluripharm. Pharmasupport heeft onze assortimenten probleemloos omgezet, ondanks het afwijkend voorkeursassortiment. En zo horen we ook bij de nieuwe groothandel tot de top qua marge en efficiënt bestellen. Laatst kregen we nog een compliment van de groothandel over onze bestelfrequentie. Mijn rendement is dan wel goed, maar Pharmasupport zorgt ook voor beperking van het verlies, door de juiste keuzes per verzekeraar in ons systeem te zetten. Dus minder weglek.
Pharmasupport neemt mij veel werk uit handen. Het blijft belangrijk dat je zijn systeem goed begrijpt om het optimaal te benutten. Ik snap het nu zelf goed, heb veel van hem geleerd. De Water houdt rekening met mijn wensen. Hij laat mij vrij en er is altijd ruimte voor andere ideeën. Ik kan goed met hem sparren”.


Angélique van der Geest-Hoppenbrouwers, eigenaar van Service Apotheek Duiven

“Bij de verhuizing naar een apotheek met een robot hebben we Pharmasupport ingeschakeld om de robot in te delen. Daarna is Pharmasupport het assortimentsonderhoud blijven doen: assortimentswijzigingen doorvoeren in het AIS, maar ook inbellen op de robot en ook daar de artikelen omzetten.
Zo slagen wij er in om heel goed met de robot om te gaan. De robot en het logistieke systeem van Pharmasupport geven rust in de apotheek. Ook mijn rendement is goed. We kregen laatst nog een compliment van de groothandel dat we hoog scoren met onze parallel. Zelf heb ik wat minder affiniteit met het logistieke proces. Mijn passie als apotheker ligt bij de zorg, dus ik vind het fijn dat ik de logistiek kan uitbesteden. Pharmasupport ontzorgt me.”


Peter Bovenschen, mede-eigenaar van drie Service Apotheken in Amsterdam: Staatslieden, Jordaan en Mouw & Kruijsse

“Wij zijn in 2009 overgegaan naar een nieuwe groothandel, omdat we suboptimaal scoorden. Onze marge was niet goed. We zijn toen op advies van de nieuwe groothandel met Pharmasupport in zee gegaan. Enerzijds om snel het assortiment om te zetten naar het nieuwe voorkeursassortiment, anderzijds omdat Pharmasupport een logistiek systeem introduceerde. Wij hadden dat niet. In korte tijd heeft Pharmasupport alles in ons AIS goedgezet en ingeregeld. En ons geleerd hoe we met de logistiek moesten omgaan. Al snel werd ons rendement optimaal. We hebben het onderhoud blijvend uitbesteed. Dat brengt lijn in de manier van werken.

Vorig jaar hebben we 2 apotheken overgenomen. Structuur was hier ver te zoeken. Er was achterstallig onderhoud in het voorraadbestelsysteem en ook financiële chaos doordat er zoveel verschillende keuzes in het apotheeksysteem stonden en de verkeerde generieken werden gekozen. Al tijdens het overnameproces hebben we Pharmasupport ingepland om direct na de koop het hele bestelproces te stroomlijnen en op één werkwijze te zetten. Binnen no time waren de assortimenten gestroomlijnd. Nu hebben we overal hetzelfde rendement en wordt overal op dezelfde manier gewerkt. Ik hoor ook steeds van de groothandel dat er niet veel te verbeteren valt aan het assortiment.
In de woorden van mijn mede-eigenaar: “Pharmasupport bracht orde in de chaos. We zijn in een andere wereld terecht gekomen. Ik weet dat de backoffice nu goed geregeld is, dat geeft veel rust. De Water is van onschatbare waarde en ook een leuke vent. Zijn sturing is nodig en zijn logistiek systeem is goed werkbaar op de werkvloer.””